Michelle Stewart

Michelle_Stewart

Co-directrice du GERACII

Professeure – Département de communication sociale et publique
Université du Québec à Montréal

Téléphone : (514) 987-3000 poste 3412
Local : AB-9310

stewart.michelle@uqam.ca

Intérêts de recherche

  • Communication politique et réseaux numériques
  • Médias des mouvements sociaux et minorités culturelles
  • Nouveaux médias et citoyenneté culturelle
  • Médias et migration
  • Datafication et démocratie

Formation universitaire

  • PhD – University of Minnesota (Cultural Studies & Comparative Literature)
  • M.A. – University of Minnesota (Cultural Studies & Comparative Literature)
  • B.A. – Stanford University (Music)

Expérience professionnelle

  • 6/18-Présent Professeure, Département de Communication Sociale et Publique. Université du Québec à Montréal. Montréal, QC.
  • 1/18-Présent Professeure associée (« Affiliated Professor »), Département d’histoire de l’art et d’études cinématographiques. Université de Montréal. Montréal, QC.
  • 9/16-6/18 Directrice, « MFA in Media Arts & Culture » et Professeure associée en études cinématographiques et médiatiques, School of Film and Media Studies. SUNY-Purchase College, NY.
  • 9/15-5/16 Professeure invitée, Département d’histoire de l’art et d’études cinématographiques. Université de Montréal. Montréal, QC.
  • 9/10-8/15 Directrice (Chair), School of Film and Media Studies. SUNY-Purchase College, NY.
  • 9/07-9/09 Coordinatrice & professeure associée en études cinématographiques. School of Film and Media Studies. SUNY-Purchase College, NY.
  • 9/01-9/07 Coordinatrice & professeure assistante en études cinématographiques. School of Humanities. SUNY-Purchase College, NY.
  • 1/93-6/01 Chargée de cours, Dept. of Cultural Studies and Comparative Literature. University of Minnesota, MN.

Publications

« Sarcellopolis: Virtual Cartographies of Multicultural Living in Contemporary i-Docs ». (En révision : Studies in Documentary)

« Due North: Contemporary Indigenous Media and Ecological Knowledge ». Chapitre dans Insiders/Outsiders: The Cultural Politics and Ethics of Indigenous Representation and Participation in Canada’s Media Arts. Ezra Winton et Dana Claxton, eds. (En production)

« Images of Diversity: The Politics and Policy of Representing Migration and Identity in Maghrebi French Filmmaking ». Chapitre dans Cinéma-Monde: Decentred Perspectives on Global Filmmaking in French. Michael Gott et Thibaut Schilt, eds. Edinburgh University Press (2018).

« Of the North – Of Digital Selves and Digital Sovereignty: Digital Filmmaking and Cultural (Re)appropriation ». Film Quarterly, 70 (4). (Été 2017).

« There Goes the Neighborhood: Tabasco Video’s Interactive Experiment, Et Le Panier dans tout ça? ». Jump Cut: A Review of Contemporary Media. Vol. 57 (Automne 2016).

« The Ethnocultural Film Festival as Media Happening : French-Maghrebi Film in Marseille». Dans Robert Peaslee and Brendan Kredell, eds. « The Host City: (Re)Locating Media Events in the Network Era ». Un numéro spécial de Interactions: Studies in Communication and Culture. (Hiver 2014).

« Vocational Embodiments and Virtual Value in the Films of Soderbergh and Reitman. ». Co-écrit avec Prof. Jason Pine, Prof. d’Anthropologie, Purchase College. Pour un numéro spécial de TOPIA: « The Financialization of the Mind and Beyond ». (Printemps 2014).

« Teaching Homo-Economicus ». Co-écrit avec Prof. Tom Roach (Bryant University). Academic Exchange Quarterly 14(2). (Été 2010).

« Cree Hunters of Mistassini ». Chapitre de livre dans Challenge for Change/Société Nouvelle: Activist Documentary at the National Film Board. Michael Brendan Baker, Thomas Waugh, & Ezra Winton, eds. (McGill Queen’s University Press, 2010).

« Indigeneity and Indigenous Media on the Global Stage ». Introduction de Global Indigenous Media: Cultures, Practices, and Politics. (en coll. avec Prof. Pamela Wilson de Reinhardt College). (Duke University Press, 2008). 1-55.

Global Indigenous Media: Cultures, Practices, and Politics. Un ouvrage collectif co-édité (avec Prof. Pamela Wilson de Reinhardt College). (Duke University Press, 2008).

« L’Esquive and the Art of Indirection: Cinéma de banlieue in the New Republic ». (Journal of Social and Ecological Boundaries: Special Issue on the Integration of Muslims in Germany and France (Automne 2007).

« Abderrahmane Sissako: Les Lieux Provisoires of Transnational Cinema ». Chapitre du livre: Film, History, and Cultural Citizenship. Tina Chen et David Churchill, eds. (Routledge, 2007).

« The Indian Film Crews of Challenge for Change: Representation and the State ». Canadian Journal of Film Studies 16(2). (Automne 2007): 49-81.

Conférences et présentations professionnelles

Conférencière: « Indigenous Futures: Interactive Documentary and Ecological Knowledge ». i-Docs Symposium. Bristol, U.K. March 2018.

Conférencière: « Affect, Algorithms, and the Apparatus, or What the Left Can Learn from Rightwing Media ». Visible Evidence. Buenos Aires, Argentine. (5 Aout 2017).

Animatrice de panel et conférencière: « Narrowcasting Hate: Rightwing Media and the Crisis of Digital Citizenship ». Panel: “Digital Documentary: Mediation, Citizenship and Networks of Disidentification,” Society for Cinema and Media Studies. Chicago. (22-26, Mars 2017).

Experte invitée. « Reciprocity and Decolonization: Contemporary Indigenous Creative Production ». CERIUM Summer School for Indigenous Literature. Université de Montréal. Montréal, Canada. (7 juillet 2016).

Membre du jury. Vues d’Afrique : Festival de cinémas africains et créoles. Montréal, QC. Avril 2016.

Conférencière, « Politically-Engaged Web Documentary ». Visible Evidence Conference. Toronto, Canada. (19-22, Aout 2015).

Experte invitée. Welcome. Discussion télé-diffusée à propos de Philippe Lioret’s Welcome dans le cadre de la série « Global Cinema » de City Cinematheque de CUNY-TV. Décembre 2014.

Animatrice de panel. « Re-envisioning the Americas through Indigenous Cinema ». Présence Autochtone/First People’s Festival. Montréal, Quebec. 28-30, juillet 2014.

Experte invitée. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Marseille, France. January 20, 2014.

Présidente de la conférence. Mémoires de la ville : Médias collectifs au sein des communautés urbaines. Colloque de l’institut d’études avancées d’Aix-Marseille. Marseille, 17-18 Décembre, 2013.

Conférencière. « Social Cohesion versus Cultural Diversity? Fonds Images de la diversité and Minority Filmmaking in France ». Colloque: « Identity and Multicultural Politics: Recognition & the Politics of Otherness ». Montréal, 29-31 Octobre, 2012.

Experte invitée. « WWW: What a Wonderful World. Discussion télé-diffusée à propos de WWW: What a Wonderful World de Faouzi Bensaidi dans le cadre de la série “Cinéma Mondial » de City Cinematheque (CUNY TV). Septembre 2012.

Animatrice de panel. « The Host City I: Comparative Studies of Media Festivals and Urban Spaces ». Congrès: Society for Cinema and Media Studies. Boston, MA. (21-25 Mars, 2012).

Conférencière. « North African Screens: French-Maghrebi Film Exhibition in Marseille ». Congrès: Society for Cinema and Media Studies. Boston, MA. (21-25 Mars, 2012).

Conférencière. Médias et migrations dans l’espace euro-méditerranéen. Colloque International. Sorbonne—Paris 8. Paris, France. (17-19 Novembre, 2011).

Co-Commissaire. Exposition: « Expanding the Documentary: New Media and the Digital Documentary ». Passage Gallery. Purchase, NY. (13 Octobre – 6 Novembre, 2011).

Animatrice de panel. « Displacements: Global Cities ». Congrès: Visible Evidence. New York, NY. (13 Août, 2011).

Animatrice de panel. « Digital Documentary: Interactive and Multimedia Documentary ». Congrès: Visible Evidence. New York, NY. (13 Août, 2011).

Membre du jury. PriMed: Prix international pour le reportage méditerranéen. Centre Méditerranéen de la Communication Audiovisuelle. Marseille, France. (Juin 2011).